Пропускане към основното съдържание

Защо няма да гледам филма по "Тъмната кула"

Дали да гледам екранизацията по "Тъмната кула" беше дилема, която ме измъчваше още откакто стана ясно, че (този път наистина) такъв филм ще има. Ето как, след тежка вътрешна борба, реших да не го гледам.

Първото, което ме смути, беше изборът на чернокож актьор за Роланд. Това беше трудно за приемане от много фенове, тъй като Кинг ясно ни е казал от кого се е вдъхновил за образа - Клинт Истууд - и следователно знаем как горе-долу трябва да изглежда героят.
С жена ми обсъждахме нямаше ли да е по-добре да вземат за ролята сина на Истууд, но решихме, че младият актьор не блести с актьорски талант (поне досегашните му филми не го разкриват), така че може би Идрис Елба, когото харесваме, е по-добър за ролята.
Приех го.

Но дойде денят, в който филмът тръгна по кината. И отзивите не закъсняха, като лавина ме затрупаха коментари за филма. Чу се всяко възможно мнение - от пълен боклук, през става за губене на времето, до най-добрата екранизация по Кинг.
Реших, че има само един начин да разбера какъв е филмът - да го гледам.

И както казах в началото, не го гледах.
Много пъти си мислех да ида. Много хора, на които имам доверие, ми казаха, че не е толкова лош. Радина все ми повтаряше, че ако е лош, нищо няма да загубя, а ако е хубав, ще съжалявам, че не съм го гледал.

Обаче, знаете ли какво - има неща, които киното не може да покаже. Дори думите ги принизяват. Но думите са магията на Стивън Кинг и само той умее чрез тях да отваря порталите към Средната земя. Реших, че Тъмната кула и пътят, който Роланд извървява към нея, трябва да си остане само в главата и сърцето ми. Не искам да виждам как някакъв актьор се прави, че е Роланд и пътува към някаква кула, която някой си е представил, че прилича на истинската Тъмна кула.

Някои казват, че това не е истинската история, а нейно изкривено отражение през многото огледални светове, но и това не ме привлече към киносалона, защото през дните, месеците и годините, след като затворих последната страница от перфектния превод на Адриан Лазаровски, всяка книга и всеки филм бяха за мен отражение на Тъмната кула. В труда на толкова много творци чувах Песента на костенурката и правех паралели с пътешествието на Роланд. Няма как тези подсъзнателни внушения, които идват от там, от където и всяко изкуство - вълшебното езеро описано в "Романът на Лизи", да не са по-истински от съзнателно търсената имитация на същото история, която владее човешките сърца откакто съществуват световете.

А най-важната причина да откажа да гледам филма е, че нямам нужда. Трябва ли да ходя на кино и да гледам нещо, което съм изживял лично? Защото в онази нощ, когато прочетох последната страница (съвсем случайно се падна на 19 март) Кан’-Ка Но Рей за мен беше по-близо до реалността, отколкото собственото ми съществуване.

Може и да съм луд, че се чувствам така, но вярвам, че има хора, които четат това и ме разбират.

Коментари

Другите ми блогове